Sinds 1849 is jachtenbouwer Royal van Lent Shipyard, onderdeel van het beursgenoteerde LVMH te Parijs, al gevestigd te Kaag. Op die locatie zorgen zij voor de afbouw en onderhoud van luxe jachten tot een lengte van ca. 100 meter. Kijkend naar de ontwikkelingen echter bleek er een markt te ontstaan voor nog grotere luxe superjachten, welke in Kaag niet geplaatst konden worden en waarbij het vanwege hun afmetingen een ware uitdaging of zelfs onmogelijkheid was om die van open water naar Kaag (en weer terug) te transporteren.
Een aanvullende locatie werd gezocht in Amsterdam of Rotterdam, waarbij uiteindelijk een geschikte locatie in Amsterdam Westpoort werd gekozen voor de nieuwbouw van een scheepswerf met kantoren, een VIP-room, een droogdok (lxbxd: 162 x 26 x 8 meter) en alle secundaire ruimtes welke benodigd waren voor de afbouw van luxe superjachten. Onder andere in samenwerking met Port of Amsterdam werd het nieuwe plan ontwikkeld en kon er na sloop van bestaande opstallen in 2017 gestart worden met dit complexe maar prachtige project.
Door de gezamenlijke opdrachtgevers Royal van Lent en Port of Amsterdam werd Jan Wouter Humme van Bouwimpuls gevraagd om als projectmanager aan het roer te staan bij de voorbereiding en uitvoering van het project. Op zijn verzoek werden Frank Scholte en Rémon van der Toorn namens Adcom ingeschakeld voor directievoering en projectcoördinatie. Aan dit team werden vervolgens zowel Peter van Mil als projectdirecteur vanuit Royal van Lent toegevoegd, als Ellen Botter voor de broodnodige administratieve begeleiding: een projectteam met alle vaardigheden voor deze zware taak was daarmee gevormd!
Zwaar, vanwege de complexe ondergrondse werkzaamheden zoals de realisatie van een droogdok, maar ook vanwege de samenwerking tussen in totaal 59 partijen. Dit betrof 2 opdrachtgevers, 17 gespecialiseerde adviseurs, 2 managementbureaus en in totaal 38 (!) hoofdaannemers, toeleveranciers en overige gespecialiseerde uitvoerende partijen. Al deze 38 uitvoerende partijen hadden een afzonderlijke opdracht vanuit de opdrachtgevers(s) en werden qua contractvorming, voorbereiding en uitvoering gecoördineerd / aangestuurd door het projectteam. Reden om die partijen afzonderlijk vanuit het projectteam zelf te contracteren, was dat op die wijze de opdrachtgevers en het projectteam zelf de juiste gespecialiseerde partijen uit de markt konden selecteren. Zowel Bouwimpuls als Adcom hadden ruimschootse ervaring om dat op die manier te doen, en het gaf het projectteam de gelegenheid om tijdrovende vraagstukken qua engineering verder door te schuiven naar een later moment.
Als kers op de taart werd Adcom gevraagd een ontwerp te verzorgen voor de restyling van het bestaande kantoorpand op de locatie. De knipoog naar het uiterlijk van de scheepswerf is onmiskenbaar.
Alle noeste arbeid werd beloond door de feestelijke opening in het voorjaar van 2019, verricht door niemand minder dan Koningin Maxima. Een groots feest, passend bij een groots project.